Swift: letný hit alebo skutočná revolúcia?

Peter Polák 04. mája 2016

Ako bude vyzerať budúcnosť Swiftu – nového programovacieho jazyka od Apple?

Na Swift sa môžeme pozerať dvojakou optikou: technologickou a strategickou. Z prvého hľadiska vypĺňa medzeru v kvalitných nástrojoch na tvorbu aplikácií. Zatiaľ čo najväčší konkurenti Apple takéto nástroje už dávno majú, výrobca iPhone mal doposiaľ v ponuke len zastaraný tridsať ročný jazyk Objective-C neobsahujúci akékoľvek moderné vymoženosti. Zo strategického pohľadu je potrebné sa pýtať, čo chce Apple so Swiftom dokázať?

Hlavný problém gigantu z Cupertina je klesajúci podiel na trhu. Apple stráca pozíciu najmä v prospech Googlu a jeho Androidu. Čísla hovoria jasne: 81 % chytrých telefónov predaných v 1. štvrťroku 2014 bolo androidových (zdroj: IDC). Jednou z možností, ako zvrátiť tento trend, je mať lepší software. Tu platí, že ten bude tak dobrý, ako dobrí sú jeho tvorcovia. To znamená, že Apple nutne potrebuje nových kvalitných programátorov – a získať ich, je zrejme hlavnou ambíciou Swiftu. Podarí sa mu to? Dokáže presvedčiť vývojárov, aby vytvárali aplikácie pre iPhone namiesto iných platforiem? Áno, aj nie.

Na prvý pohľad je situácia jednoduchá. Apple dohnal svoj technologický dlh a dokonca svojich konkurentov predbehol: Swift je skvelo navrhnutý, ponúka vysokú efektivitu a rýchle aplikácie. Je tu ale jeden problém: trend v tejto oblasti smeruje skôr k webovým technológiám. Aplikácie sa vlastne dajú robiť dvoma spôsobmi: natívne, t. j. v špeciálnom jazyku výrobcu platformy alebo ako webové aplikácie bežiace v internetovom prehliadači. Výhoda tých druhých je v tom, že fungujú na všetkých zariadeniach podporujúcich web. To znamená lacnejší vývoj – aplikáciu vytvoríte raz a spustíte všade. Oproti tomu natívnu aplikáciu musíte „vyrobiť“ toľkokrát, koľko platforiem chcete pokryť. Je logické, že vývojárske firmy chcú ušetriť, a preto siahajú po webových technológiách na úkor natívnych.

Pokiaľ je to tak, prečo teda vznikol Swift? A prečo by niekto používal natívny vývoj, keď je drahší? Odpoveď je jednoduchá: výkon. Natívne aplikácie sú rýchlejšie než webové. Preto sa natívny vývoj používa všade tam, kde je potreba nekompromisného výkonu – najmä na tvorbu hier. Tu má Swift veľký potenciál a vďaka svojim vlastnostiam a jednoduchosti určite chytí za srdce mnoho hravých vývojárov. A to aj z konkurenčných táborov (Android, Windows Phone). Je takmer isté, že za veľmi krátky čas Swift nahradí bez problémov i staručký Objective-C.

Výsledkom bude prísun nových rýchlych hier na platforme iOS, takže hráči spomedzi majiteľov iphonov a ipadov si prídu na svoje. A nemusia sa báť ani o obsah peňaženky – zvýšenie počtu vývojárov by malo znamenať mierne zníženie cien vývoja a tým pádom aj samotných hier.

Z pohľadu tvorcov a konzumentov hier je teda situácia jasná: Swift určite nie je len letným hitom. Bude aj revolučným? Áno, ale len do tej miery, že nahradí svojho predchodcu v oblasti natívnych aplikácií. Ďalšie ambície mu zrejme prekazí nezadržateľný trend prechodu na webové aplikácie.

7654-peterpolak-autoportret-height-720px
Peter Polák , riaditeľ divízie bankových systémov, Softec