Prof. RNDr. JURAJ HROMKOVIČ, DrSc. (ETH Zürich)
Juraj vyštudoval informatiku na Univerzite Komenského a pôsobil ako profesor na 5 univerzitách - posledných 20 rokov na ETH Zürich. Vo svojom profesijnom živote sa venoval najmä algoritmike, ale vyučovanie bolo odjakživa jeho koníčkom. Jeho knihy vyšli v angličtine, nemčine, španielčine, japončine, ruštine, slovenčine, francúzštine a taliančine. V roku 2005 založil na ETH Centrum pre vyučovanie informatiky s cieľom vzdelávať učiteľov vyučujúcich deti od materských škôlok až po gymnáziá. Ako vytrvalostný športovec (trail running) sa dal úspešne na svoju najdlhšiu trať – presvedčiť švajčiarsku spoločnosť o potrebe zaviesť povinný predmet informatiky na všetkých stupňoch škôl ako náhradu za povrchný "počítačový vodičák". Pod jeho vedením sa vytvorilo 18 informatických učebníc, vyše 20 interaktívnych vyučovacích prostredí a vo vzdelávacom centre navštívilo kurzy viac ako 5000 učiteľov a 600 tried.
O čom budeme hovoriť?
Prečo dodnes nemáme univerzálny návod ako úspešne učiť? Pretože učenie nie je nič iné, ako proces osobného vývoja, a ako vieme, je ťažké dať univerzálny návod, ako správne žiť. Dnešná škola žije v 200 rokov starom modeli, ktorý má za cieľ prevažne naučiť správne vykonávať činnosti podľa daných návodov. V dobe automatizácie a AI je schopnosť konať podľa daného vzoru “snehom z minulej zimy” a jej hodnota sa, podobne ako sneh, rýchlo stráca. Povolania budúcnosti vyžadujú flexibilitu, tvorivosť, fantáziu a originalitu. Škola budúcnosti nesmie vyučovať len hotové produkty vedy (fakty, modely, teorémy, technologické produkty) a spôsob ich používania, ale aj procesy ich objavovania, overovania a vytvárania. V tejto prednáške si na príklade výuky informatiky ukážeme, ako nám znalosti z historického vývoja študovaného oboru umožňujú nájsť cestu k jeho vyučovaniu, počas ktorej žiaci nachádzajú objaviteľské nadšenie, a tak rozvíjajú svoj tvorivý potenciál.